Blonde or not to be blonde. That is the question…

Åkei… Har sett The Hobbit nå. Jeg ELSKER filmen, men gleder meg faktisk til den kommer på DVD/BR så jeg får nytt den skikkelig for det er ikke mye å nyte når en har tinnitus og kinoen kjører lyden på minst 100db så jeg sitter igjennom hele forestillingen og holder for ørene for det gjør vondt. (Anbefalt maksgrense for at en ikke skal få hørselsskade: 85db)

Uansett… Tolkien-geek som jeg er, er det ikke til å unngå at en ser etter feil. Så her var det da en ting som slo meg. Jeg elsker hvordan de har fremstilt Thranduil med kronen og at han rir på en gigantisk bukk i stedet for en hest, men han er blond og det stemmer ikke i mitt hode.

Tolkien skrev om Legolas da han ankom Imladris/Rivendell i Fellowship of the ring at han var en alv med «golden hair», altså blond. Det er skrevet veldig lite om Legolas. Tolkien skrev ikke når han ble født så det er mange spekulasjoner rundt hans alder. I filmene er det antatt at han er rett under 3000 år gammel. I følge kilder på nett, skrevet av fans som har fordypet seg veldig i Tolkiens bøker og skrifter, er det antatt at han er rundt 5-700 år gammel. Altså en ganske ung alv. Jeg tror mer på det enn at han er rundt 3000 år gammel. I såfall ville han vært med i krigen mot Sauron som skjedde 2500 år før Ringenes herre-tiden. Da er det også naturlig å anta at Tolkien hadde skrevet det.

Men tilbake til poenget.

Så vidt jeg kan huske er Thranduil beskrevet som en sindar alv. Det er også forsåvidt Legolas, men med gyllent hår så det er også naturlig å anta at Legolas mor var en silvan-alv. Silvan-alver er blonde, ikke mørkhårede som sindar-alver. Oropher, Thranduils far og også den første kongen i Mirkwood, eller Greenwood the Great som den het. (Senere Eryn Lasgalen, forest of green elves) Oropher var 100% sindar og etter det jeg kan huske var Thranduil født da Oropher ble konge i Mirkwood. Så i såfall er nok Thranduil også 100% sindar og skal da ha mørkt hår, ikke være blond. Såeh… Kanskje kilder må sjekkes opp bedre for min del, men sånt har jeg ikke tid til. Ikke en gang i ferien. «Ferie» liksom…

Jau-jau. Jeg elsket filmen og kommer ikke til å sitte å irritere meg over at han er blond når han dukker opp i neste Hobbit-film. Gleder meg allerede, jeg 😀

Edit: Jeg fant svaret veldig fort faktisk. Dette står skrevet i The Hobbit: …and at the head of a long line of feasters sat a woodland king with a crown of leaves upon his golden hair, very much as Bombur had described the figure in his dream.

Så Peter Jackson gjorde det faktisk rett, Thranduil er blond.

Om ardaiel

Dette er min hobby/matblog.
Dette innlegget ble publisert i LOTR, NERD!, The Hobbit, Tolkien og merket med . Bokmerk permalenken.

1 svar til Blonde or not to be blonde. That is the question…

  1. *ler godt* Ja, du er i sannhet ein «geek» 🙂 Ha ei riktig fin nyttårshelg:)

Legg igjen en kommentar