Cake Boss!

That’s me, uh-huh! 😀

Kjæresten har satt i gang med rydding og jeg har fått plass på kjøkkenet til å lage ferdig kake. Jeg er utslitt og ryggen skriker. Jeg har pause før jeg setter i gang med mousse og siste finish på kjøkkenet. Det skal være strøkent til i morgen.
Kaken er ferdig og jeg har fått erfart å bruke fondant.
Jeg har en ting å si om det: F A N T A S T I S K! 😀
Det er som å jobbe med plastelina. Om deigen blir litt tørr er det bare å tilsette litt vann og så er den fin igjen og blir den for klissete er det bare å tilsette melis og så er den fin. Man kan jobbe utrolig detaljert med den uten at den går i stykker slik som marsipan gjør.
Når jeg sier at det er som å jobbe med plastelina, så mener jeg at det er som å jobbe med plastelina. Ekstremt lett å forme og den holder formen også.
Kremen jeg brukte i kaka tenkte jeg å ha litt til overs av for å bruke som lim, men det var faktisk mye bedre å bruke vann som lim. Etter en liten stund så satt det helt fast.

Oppskriften på fondant som jeg brukte fant jeg her. Men om man ikke gidder klikke på linken så er den altså sånn:

Marshmallow fondant
200g Marshmallows
2ss vann
2ss matfett, smeltes
ca 500g melis

Ha marshmallows i en stor bolle sammen med vann og sett i micro i 1,5-2 minutt, til den puffer opp. Følg godt med for det går ekstremt fort.
Ha i matfett og bland. Tilsett så melisen litt etter litt.

Den kan være veldig tung å jobbe med så jeg hadde den i brødmaskinen min og satte den på elting. Det gjorde jobben 1000 ganger lettere. Om man ikke har brødmaskin eller foodprosessor, kan man bruke stavmikser eller mixmaster så lenge de tåler å jobbe. Når deigen begynner å bli tykk er det bedre å bruke noe som tåler det slik at ikke stavmikser og/eller mixmaster blir ødelagt.

Jeg laget deigen to dager i forveien for den holder leeeenge i kjøleskapet om man pakker den godt og tett inn i plastfolie. Det trengs ikke å vente noen dager før man bruker den, men siden det tar en stund før den er 100% avkjølt kan det være lurt å la den være i kjøleskapet i et par timer for den er ekstremt klissete når den er varm. Om man har den i kjøleskapet over lengre tid er det lurt å ta den ut en time eller to før man skal bruke den for hvis ikke er den helt stiv. Man må kna en liten stund før den blir god å jobbe med. Om den virker alt for tørr så tilsett litt vann men vær ekstremt forsiktig med det siden man trenger ekstremt lite for at den skal binde seg.
Om man vet på forhånd at man ikke vil ha hvit deig, så er det lurt å tilsette farge samtidig som man tilsetter matfett. Om man bare skal ha små deler av fondanten med farge er det null problem å tilsette etter at man har laget den ferdig. Det var lett å blande inn fargen. Man må kna litt men den fordeler seg fint og jevnt, i motsetning til marsipan hvor det har en tendens til å bli marmorert.

Et tips forøvrig. Butikker har som regel dårlig utvalg på konditorfarger. De har som regel gul, rød og grønn og noen få har blå. Panduro har matfarger (næringsmiddelfarger) i alle slags farger som kan bestilles på nett, pluss at de har næringsmiddelaroma i alle slags smaker. Jeg tror apoteket også har noe utvalg på næringsmiddelfarger, men det kan jeg ikke garantere.
Det er bare å stikke innom http://www.pandurohobby.no og søk på ordet drops. Rull litt nedover og bortover sidene så kommer det.

Så var det tilbake til kaken min. Oppskriftene har jeg funnet på nett, pluss i et hefte jeg har liggende fra Hjemmet, men sammensetningen var min idé. Bunnen er en sjokoladekakebunn hvor jeg har brukt kokesjokolade i stedet for pulvertull. Fyllet er samme type ostekrem som brukes på gulrotkaker. (250g naturell ost som philadelphia, 1ss vaniljesukker, ca 300g melis. Bland og ferdig til bruk) Jeg er spent på om den blir god. Jeg tror nok den blir det, men jeg mistenker at den kan bli søt og mektig. Men det gjør jo ikke noe for da klarer man bare litt i gangen og det blir ikke så usunt 😀

Kaken ble en rockekake med stjerner og blomster, og en liten pakke 😀

Om nom nom! Og tenk... Alt er spiselig! 😀

Jackson-gitaren til kjæresten. Metal! ,\m/

En ting til. Jeg har laget marmorert sjokolade i dag som jeg skal bruke som pynt på desserten, moussen. Det er i utgangspunktet kjempelett, men jeg sleit litt med den hvite sjokoladen fordi den tåler ikke like høy temperatur som mørk sjokolade. Men jeg fikk til til slutt ved å varme vannet i kasserollen først, ta den av platen og så legge oppi skålen med hvit sjokolade.
Hvordan man gjør det?
Smelt mørk og hvit sjokolade i hvert sitt vannbad, samtidig. Kle en fjøl med plastfolie. Hell den hvite og den mørke sjokoladen over fjøla og bland sammen sjokoladene med en finger eller en tykk pinne. Ikke bland så mye at de blandes samen, men bare lett slik at man får et marmorert mønster.
La det avkjøle seg og stivne i kjøleskap en time eller så og knekk den i passelig små biter og server i hva man nå vil ha den i/på.

Om ardaiel

Dette er min hobby/matblog.
Dette innlegget ble publisert i Arts and Crafts, Cooking, Food, Interests. Bokmerk permalenken.

4 svar til Cake Boss!

  1. Margrethe sier:

    Den ble skikkelig søt. Digger gavepynten på den! 😀

  2. ardaiel sier:

    😀

  3. Mia Holte sier:

    Nei nei, heeelt feil gitarmerke! 😛

  4. ardaiel sier:

    Ikke om man spiller metal 😛
    Da suger gibson og epiphone 😉

Legg igjen en kommentar