Base/Top coat. Hvilken er best?

Jeg er enda litt noob innenfor neglelakk-verden, men har gjort meg noen erfaringer underveis og tenkte å si litt om hva jeg har lært i forhold til basecoats og topcoats.

Når jeg først begynte, kjøpte jeg det som var tilgjengelig i min nærhet. Det vil si utvalget de hadde på Coop. Jeg kjøpte mye neglelakker på Vita på Mo når jeg var der, men til å begynne med var top coat og base coat fra Maybelline. Neglelakkene deres er ok å legge. Litt ekle til tider og man må utvikle en spesiell teknikk for å få det til, men om base coat og top coat har jeg en ting å si: Shait! Enkelt og saklig 😀
Poenget med å bruke base coat er ikke bare fordi det skal få neglelakken til å sitte bedre, men også fordi det beskytter neglen fra å bli misfarget. Top coat fra Maybelline beskytter ikke i det hele tatt. Neglen min ble gul og det hjalp ikke med å holde neglelakken på lengre.
Poenget med top coat er å beskytte lakken slik at den sitter bedre og gi ekstra glans til lakken. Noen top coats har litt andre funksjoner slik some Essie Matte About You som gir matt overflate. (Den lakken kan jeg forøvrig anbefale. Elsker mattheten den gir. Hvis man ønsker negler med naturlig look, men som er fri for alle rifter og feil neglen kan ha vil jeg anbefale å bruke IsaDora Second Nail med Essie Matte About You oppå. IsaDora Second Nail er helt fantastisk til å dekke feil på neglen og det ser naturlig ut etterpå, men en naturlig negl er matt ikke blank så da er det perfekt med Essie Matte About You oppå)

Etter min dårlige erfaring med Maybelline (Der har du i hvertfall et tilfelle av: Du får hva du betaler for) Gikk jeg over til L’Oreal. Jeg fikk anbefalt en på Vita som egentlig er for å forsterke neglen, men som også kan brukes som base coat. Den fungerte helt fantastisk. Den beskyttet neglen min slik at den ikke ble misfarget og den gjorde at neglelakken holdt i opp til en uke uten rifter og hakk. (Kommer litt an på hvor mye og hva slags arbeid man må gjøre. Mye husarbeid=neglelakken sprekker raskt) Som top coat gikk jeg over til Gosh. En helt grei top coat, men den holder ikke på blankheten spesielt lenge. Jeg anbefaler heller IsaDoras base/top coat som er hakket bedre.

Jeg fikk etterhvert summet meg til å bestille Seche Vite dry fast top coat som jeg hadde hørt mye om, men som aldri ble prioritert de få gangene jeg valgte å bruke noe av de lille pengene jeg har på å handle online. (Jeg bruker sånn ca 100-200kr annenhver måned på lakk. Jeg har mye fordi jeg har samlet opp over mange år, men har sjeldent råd til å kjøpe i dyre dommer) Det var en enorm a-ha opplevelse. Den holdte virkelig det som ble lovet. Den er ekstremt blank og holder på blankheten i mange dager. I tillegg til det har jeg aldri vært borti en lakk som tørker så raskt. Når du har lagt top coat på hele hånden og gjør det ferdig med siste finger er første finger så tørr at du kan gnu på fingeren uten at du ødelegger lakken. Noe som ellers tar opp til 15 minutt med andre lakker/top coats. Det står faktisk en advarsel på flasken: «WARNING! This product contains a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm.»
Det er litt diskusjoner frem og tilbake på nettet om hvor farlig det faktisk er, men etter å ha lest ganske mye rundt dette har jeg kommet frem til denne konklusjonen: Alle neglelakker inneholder stoffer som kan potensielt være farlige, men de fleste er farlige om man drikker det. Hvilken tulling drikker neglelakk? Noen dunster fra neglelakken kan være farlige i store mengder, derfor er det uansett lurt at man oppholder seg i rom som er godt ventilert når man legger lakk og at man prøver å unngå å puste inn for mye av det. Det er antagelig snakk om bly i Seche Vite Base Coaten og det finner man i mye annet, men bly er farlig ved direkte inntak. Skal det være farlig i form av gass må man puste inn ganske store mengder av det. Jeg er uansett forsiktig med å puste inn for mye når jeg legger lakk, så jeg tar det ikke så tungt, men det er greit å ha det i bakhodet når man bruker denne lakken.

Jeg vil i forhold til glans og tørketid absolutt anbefale Seche Vite, men i forhold til holdbarhet på lakken er det en litt annen historie. Jeg merket meg etter at jeg begynte å bruke Seche Vite at lakken sprakk og flasset av etter bare en dag. Jeg tenkte ikke over det først og tenkte også at det sikkert var fordi jeg brukte en «billig» base coat, men siden det er en base coat som jeg ellers alltid har hatt veldig god erfaring med stusset jeg også litt på det. Denne base coaten fra L’Oreal kan jeg forsåvidt anbefale, men den er ikke å oppspore lengre fordi L’Oreal nå distribuerer Essie i Norge. Et veldig godt alternativ! Jeg kjøpte Essie all in one base coat på Vita når de endelig fikk den og har hørt bare god-ord om den. Resultatet med Seche Vite var det samme. Etter en dag sprakk og flasset lakken så jeg bestemte meg for å bruke IsaDora base/top coat som jeg har latt stå en stund og jommen ble ikke lakken sittende i en uke. Det tok en hel uke, til tross for mye husarbeid og til og med skrubbing av vask på kjøkkenet med stålull (stålull tar ellers alltid knekken på neglelakk) så var lakken like fin en uke etterpå. Så konklusjonen i forhold til Seche Vite er at den gjør lakken så stiv på grunn av den raske tørkingen at lakken sprekker når neglen blir bøyd. Den tåler ikke å bli strukket rett og slett. Jeg har ikke funnet noe om dette på nett, men så har jeg ikke lett veldig godt. Jeg har lett littegranne om dette problemet og som sagt, ikke funnet noe om det. Litt pussig egentlig, men kanskje andre nelgelakkentusiaster bytter lakk så ofte at de ikke rekker å oppleve det problemet? Jeg har ikke tid til å bytte lakk annenhver dag så jeg må ha noe som holder. Når jeg skal på en eller annen tilstelning av noe slag vil jeg nok bruke Seche Vite på grunn av at det sparer mye tid når jeg legger lakken siden den tørker så raskt og den gir ekstra glans. I tillegg har jeg opplevd at når jeg legger krakeleringslakk og har Seche Vite oppå, legger den seg i sprekkene og fyller de ut slik at lakken blir jevn å ta på. Ellers pleier lakken å kjennes knudrete etter at man har lagt på krakeleringslakk. Når jeg har en periode med lite tid vil jeg nok bruke andre top coats. Hvis jeg lar lakken sitte på en dag for lenge etter at den har begynt å sprekke, begynner neglene mine å sprekke også. De sprekker på langs, slik at jeg kan dra av et tynt lag med negl så når jeg ikke har tid må jeg ha noe som holder ellers må jeg fjerne det med en gang lakken sprekker. Den neste prioriteringen min på listen av neglelakk blir å prøve ut Essie top coat. Det blir senere for nå spinkes og spares alt jeg har til overs til jeg skal på studietur til København om tre og en halv uke. I mellomtiden blir det nok IsaDora som er helt ok, men mister glansen etter et par dager. (Hakket bedre enn Gosh)

Så med terninkast vil det, etter min erfaring se slik ut (Siden L’Oreal ikke er å få tak i lengre, annet enn på restlager, tar jeg det ikke med):

Maybelline top coat og base coat: 1 (Burde egentlig få 0 men nå er terningkast rangert fra 1-6 så…)
Gosh base/top coat: 3
IsaDora base/top coat: 4
Seche Vite dry fast top coat: 4 (Kanskje burde den fått 5, men det faktum at den får neglelakken til å sprekke så raskt trekker det veldig ned for meg)
Essie all in one base: 6

Som base coat gir jeg Gosh og IsaDora terningkast 3. De holder dårlig på lakken, men neglen blir i det minste ikke misfarget. Som top coat er IsaDora hakket bedre. (Gosh og IsaDora har base/top coat i en og samme flaske)

Når jeg har fått prøvd ut top coatene og flere av base coatene til Essie skal jeg gi tilbakemelding på det 🙂

Nå skal jeg konsentrere på å få unnagjort tre arbeidskrav før påsken starter, så jeg kan få litt ferie og slappe av.

Om ardaiel

Dette er min hobby/matblog.
Dette innlegget ble publisert i Essie, Interests, IsaDora, Makeup, Seche Vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar